HOMERECORDING.cz

Tvoříme bicí 1

Úvodem řeknu způsoby, jakými jsem se dostával k dnešnímu záznamu umělých bubnů do nahrávky.


Trackery


Bylo nebylo, když jsem začínal s nahráváním, bral jsem do ruky, cokoliv, co bylo “skladem”. Kytaru jsem nahrával když nebyla elektrická, tak starou rozvrzanou španělku, když nebylo zkreslení, tak prostě jen suchý clean zvuk elektrické kytary, a basu a bicí jsem začal dělat ve stařičkém Trackeru. Trackery byly prográmky, co dokázaly napsat notový zápis v časové ose tabulkovým způsobem. Jako zvuky používaly samply, které se přelaďovaly podle not. Tedy i na bubny jsem používal třeba notu E, pro všechny údery. Dala se tam dělat i basa (a vlastně úplně cokoliv, co jste měli k dispozici ve wavu). Byli borci, co dělali v trackerech prakticky profesionální elektronickou produkci. Takto jsem si vždycky naklikal podklad, překonvertoval do wavu a wav posléze importoval do svého pravekého DAW. Mám takto natočeno okolo 80 úryvků a 3 regulérní domácí “desky”. Způsob šílený, ale dalo mi to obrovský přehled v tom jak mají bicí vlastně vypadat graficky. Jak si představit noty.

Beatcraft

Časem jsem objevil lehce snadnější, avšak tak ne nejšťastnější způsob. Shareware Acoustica Beatcraft. Je to prográmek, kde už jsou jednotlivé bubny předvoleny a vy jen zaškrtáváte v dané doby dané části soupravy. Výslednou bicí stopu exportujete do wavu a ipmortujete do DAW. Je to o poznání snadnější a rychlejší, než v Trackeru, dá vám to také přehled o tom, jak bicí stopa graficky funguje, ale pořád nemáte volnost bicí míchat, měnit zvuk, hrát si s dynamikou, nebo pracovat přímo s v rámci ostatních nástrojů současně.

Samply


Další level byl sehnat si jednotlivé zvuky bubnů, tzv samply a navkládat si je všechny do Cubase a poté rozložit na síť. Ctrl+C a Ctrl+V nadělat všechny údery. Zkracovat ocásky a dělat crossfady. Rovnou řeknu, že je to hrozně nepřehledné. Hrozně pracné, ale výsledek  se s tím už dá udělat takřka dokonalý. Zvláště pokud máte multisamply – tedy od každého druhu zvuku více “stejných” ran, které ale mají lidskou odchylku. Dáte je za sebe náhodně, upravíte hlasitosti, panorama a máte skoro reálný zvuk vyčištěný od přeslechů. Může to znít i dost dobře. Přes svoji pracnost je to ale způsob také špatně použitelný.

Drumagog

Dalším způsobem bylo nahrát v nejlepším případě opravdové bicí sady několika mikrofony, v lepším případě nasnímaný bicí pad, trigger, nebo v horším cvakání propisky, či paličky o stůl. Je to nepřesné (pokud nejste Travis Barker, nebo Mark Schulman, možná to bude vámi) a je to nešikovné. Musí se totiž nahrávat každá stopa zvlášť. Tedy nejdřív třeba kopák. Poté snare, pak hi-hat… Výsledné nahrané stopy pak projedeme triggerovacím pluginem Drumagog. Triggerování = nahrazování stávajícího zvuku zvukem samplu. Drumagog pracuje i s dynamikou rány, což je v případě nahrazování opravdových bicích stop žádoucí. U cvakající propisky už moc ne. Dá se to ale nastavit. Drumagog je placený a velice kvalitní už na profi úrovni. Pracuje i s multisamply, takže zde není takový problém s dynamikou a sterilitou nahrávky. Bohužel není zdarma. Pokud chcete free alternativu, máme tady free plugin DrumTrig. Pracuje jen s jedním samplem a nedostatečně řeší intenzitu rány. Sampl si tam ale nahrajete úplně libovolný. Klidně zvuk vlastního virblu. V některých případech použít jde.
Triggery fungují jako noise gate. Stopu nechávají naprosto tichou a jakmile stopa přesáhne vámi nastavenou hranici hlasitosti nahradí nahraný zvuk zvukem samplu.

MIDI + VSTi

Tento způsob je na doma asi nejelegantnější. Přehledný, kvalitní, oproti předchozím rychlý a zvukově nejnastavitelnější a nejideálnější.

Nainstalujte si nějaký bicí modul (např. Power Drum Kit 2) a v Cubase pak stačí stiskem klávesy F11 spustit konzoli, kde daný modul nalistujete. Modul se vás zeptá, zda-li chcete založit midi stopu. Odpovíte, že jo. Nahoře si místo šipky klikněte na tužku a tužkou pak do nově vytvořené midi stopy. Objeví se prázdná stopa, tu si zarovnáte na začátek a dvojklikem spouštíme midi editor.

V midi editoru vidíme síť a vlevo piáno. Síť jsou svislé sloupce jednotlivé doby, nebo jejich části (nastavují se vpravo nahoře Bars + Beats a volbou noty, např. 1/16), sloupce nám tedy určují načasování a délku not (u bicích stačí šestnáctiny). Na zápis je dobré si zapnout Snap (taky nahoře vpravo). Ten zajistí, že daná nota začne přesně tam, kde má. S vypnutým snapem zase můžete umisťovat noty/údery libovolně mimo doby. Používám to třeba když chci jeden úder předstřelit o “millimetr” při flamu na virbl (úder oběma paličkama – nikdy nedopadnou na blánu stejně).

Řádky prozměnu určují výšku tónu. Na to zde máme to piáno, aby se to lépe chápalo. No a pokud si říkáte, že vás u bicích výška tónu nezajímá, tak vám jen upřesním, že vás ale zajímají určité noty.

Nota C1 je ve standardní mapě kopák. D1 je pak snare. Jednotlivé bubny si kliknutím na klávesy piána můžete vyzkoušet a tužkou pak noty v daných dobách zapisovat. 

Pokud jste co jsem teď napsal pochopili, tak už je to snadné. Můžete i kurzor přehrávače vkládat na doby jaké chcete a využívat pro kopírování celých taktů, slok, či půlpísní Ctrl+C a Ctrl+V.

Na tento způsob udělám v dalším díle praktické video.

O nás Štěpán Soukup
Kytarista kapely zakázanÝovoce a frontman projektu Tommy Poser. 18 let aktivního domácího nahrávání, 4 roky zkušenosti ze studia Total Record a Underground studia.

Žádné komentáře. Buďte první!

Váš email nebude viditelný.