Začínáme s domácím nahráváním 4 | jak vybrat mikrofon
Začínáme s domácím nahráváním 4 | jak vybrat mikrofon

Možná v této fázi začínání s nahráváním, nebo někdy i zároveň s koupí externí zvukovky, přemýšlíte jaký mikrofon pořídit. Tady je pár základních věcí, které je slušné vědět. Ke každému typu mikrofonu napíšeme zhruba na co se hodí nejlíp a na co ne.

Dynamické mikrofony

Mají tu výhodu, že snímají pouze blízké okolí mikrofonu, hodí se tedy pro nahrávání hlasitých nástrojů jako jsou bubny, elektrické kytary, nebo díky své schopnosti izolovat humbuk v pozadí i na živý zpěv. To podtrhuje také zpravidla vysoká odolnost konstrukce. Některé dynamické mikrofony jsou prakticky nezničitelné. Nehodí se na nahrávání zpěvů, nebo nástrojů, kde je potřeba zaznamenat co nejreálnější zvuk a není tam problém s odhlučněním oproti ostatním ruchům.

Kondenzátorové mikrofony

Mají vysokou citlivost, oproti dynamickým špatně izolují ruchy. Hodí se tedy pro chirurgickou studiovou práci, kde zachytí maximální detail. Kondenzátorový mikrofon je vhodný i pro domácí nahrávání, proto se nějaké levnější kousky prodávají se zvukovkou a sluchátky v kompletu jako starter pack. Tyto mikrofony potřebují externí napájení na 48V zvané phantom. Zaznamená vám v podstatě všechno, co zazní v místnosti. Při zpěvech pozná i chrastící klíče v kapse, nebo s ním nahrajete celé bicí v kompletu, což není dokonalé, ale pro demo účely to použitelné být může.

Páskové mikrofony

Řadí se svým principem spíše mezi dynamické, v praxi ale fungují jako mezičlánek mezi kondenzátorovými a dynamickými. Mají větší detail, jsou citlivější, hlavně tedy na zacházení, ale zároveň mají určité zabarvení, či specifickou saturaci, takže zde je vhodné experimentovat při hledání barev u všech nástrojů v kombinaci s (min.) jedním z předchozí dvojice.

Lampové mikrofony

Jedná se o kondenzátorové mikrofony, které nabízí žádoucí lampovou saturaci. Dokážou tak nahrávaný zvuk rovnou oteplit elektronkou. Stejně jako kondenzátorové mikrofony, potřebují i lampové externí fantomové napájení.

USB mikrofony

Jedná se o pohodlnou a snadnou volbu. Většinou se jedná o kondenzátorové mikrofony určené především pro mluvené slovo, nebo nedejbože zpěv. Stačí zapojit a nahráváte cokoliv, co mikrofon slyší. Dá se tak vyhnout i nákupu zvukové karty, protože samy USB mikrofony jako externí zvukovka fungují. Mají ji už zabudovanou v sobě. Kvalitativně se ale většinou nevyrábí na úrovni profesionálních Neumannů. Na to máme spíše rádi studiové XLR Neumanny.

Závěrem Pokud čtete tento článek, předpokládám, že nevlastníte věhlasné nahrávací studio, kam jezdí točit známí interpreti. Proto pro vás asi bude nejjednodušší se zeptat na co daný mikrofon potřebujete.

Neumann TLM 102 je nejlevnějším kondenzátorovým mikrofonem této značky. I tak stojí bratru 16 tisíc korun. Výsledek je ale použitelný i pro profesionální produkci.

Jeden z nejoblíbenějších dynamických mikrofonů. Stará klasika Shure SM57 nahrává dobře skoro veškeré, především hlasité nástroje. Jeho otisk naleznete v nespočtu světových nahrávek zejména u kytar, nebo bicích.

Výhoda dynamického mikrofonu e906 od Sennheiseru určeného pro kytary je ta, že s ním nemusíte dlouho laborovat. Postavíte ho k reproboxu a výsledky jsou hned přijatelné.

Shure SM58 je mikrofon použitelný zejména na koncertní zpěvy. Jeho nespornou výhodou je výborný poměr cena/výkon.


Pro nahrávání bicích je potřeba použít více kusů mikrofonů. AKG například nabízí rovnou sadu určenou na bicí.

Nakonec se hodí asi vždy i trochu experimentovat. Existují světové nahrávky, kdy se zpívá do nástrojového, nebo dynamického mikrofonu i při nahrávání, nebo dokresluje kytarový zvuk kondenzátorem. Paleta možností je neomezená. Takže vždy je to i na tom, co vám nejvíce sedí a do čeho se vám to zrovna jak hodí. Muzika často popírá pravidla a zvuk je největší alchymie.


21. 5. 2021 | Štěpán Soukup | Domácí nahrávání