Začínáme s domácím nahráváním 3 | virtuální nástroje
Začínáme s domácím nahráváním 3 | virtuální nástroje

V minulých dílech jsme si pořídili techniku, zprovoznili DAW a nahráli první audio stopy. Zbývá tedy snad ukázat co to virtuální nástroje jsou a jak se s nimi pracuje.

Virtuální nástroj je plugin, obsahující reálné, nebo elektronicky tvořené sample zvuky všeho, na co si vzpomenete. Díky němu vaše midi notové zápisy dostanou ty správné zvuky.

Nasamplovat virtuálním nástrojem jde všechno, kromě zpěvu, používajícímu slova. Dá se tím dobře nahradit živý muzikant v nahrávacím studiu? Ano, dnes už dá. Existují už světové profi nahrávky, i rockové, které virtuálních nástrojů využívají, nebo jsou na nich vyloženě postavené. Především elektronická produkce zde najde hodně využití.

Pokud nemáte ale kvalitní místnost, alespoň 10 mikrofonů a vstupů na zvukovce a zkušenosti, pak určitě pro své kreativní domácí účely použijete velice zdařilé bicí. Docela dobře zní i některé baskytary. A finálně profesionálně použitelné jsou podle mě např. klavíry a synťáky.

Běžnému člověku tak na více, než velice slušně poslouchatelnou nahrávku stačí 1 vstup na zvukovce, elektrická kytara a mikrofon na zpěv.

Celou tvorbu takto dělá například známý metalový coverista Leo Morachioli.

Kvalitní virtuální nástroje dostupné zdarma:

Bicí:

Klavír – Addictive Keys

Kompletní balíky – Kontakt 6 PlayerIndependence Free


Postup jak používat virtuální nástroje v Cubase

1 | Otevřeme si nový, nebo rozpracovaný projekt.

2 | Pravým tlačítkem, nebo „pluskem“ přidáme stopu s virtuálním nástrojem - Add Instrument track.

3 | Vybereme v kolonce Instrument nástroj, který chceme použít. Já jsem zde vybral free plugin bicích MT Power Drum Kit. Budeme tedy tvořit bubny. Potvrdíme - Add track.

4 | Otevře se okno s konfigurací pluginu. Zde je všechno přednastaveno, takže můžeme rovnou zavřít. U jiných pluginů, především u větších bank, je ale třeba nejprve vybrat, který ze zvuků budeme chtít používat. Bez toho pak odmítají vydávat jakékoliv zvuky.

5 | Pokud máme midi klávesy, tak stačí zmáčknout nahrávání a midi zaznamenat klávesami. Zde ale předpokládám, že je nemáme a budeme muset klikat. Takže si nahoře zvolíme místo šipky tužku.

6 | Tužkou uděláme libovolně dlouhý kus stopy, vrátíme se na šipku, stopu si z leva i z prava protáhneme, jak chceme dlouhou a poté ji dvojklikem začneme editovat.

7 | Dole se nám otevřel midi editor. V jeho horní liště si vybíráme mezi šipkou a tužkou. Šipka umí noty přesouvat, protahovat, zkracovat, nebo po vybrání tlačítkem delete mazat. Tužka umí noty zapisovat. Proto jako první musíme použít právě tužku, abychom zapsali první notu. Ostatní noty se dají už snadno kopírovat, přesouvat, atd. Funguje zde systém Ctrl+C / Ctrl+V.

8 | Na horní liště midi editoru si můžeme zvolit také délku not. Já nejčastěji volím šestnáctinové, protože nabízí dostatečně krátké intervaly a zároveň rychlejší noty už se použijí opravdu velice zřídka.

9 | Tužkou zapisuji noty bubnů. Nota C1 (vlevo na piánu) je většinou basový buben, a pak se to podle různých pluginů liší, ale většinou následuje malý buben a ostatní náležitosti. Můžete to vyzkoušet i tak, že si dáte první notu na C1, šipkou notu vyberete a posouváte šipkami na klávesnici nahoru a dolů a zjišťujete, kde se jaký zvuk nachází. Osa Y tedy značí výšku noty a tedy zrovna u bubnů jaký z bubnů bude znít. Osa X je potom časová. Každý sloupec je v tomto případě 1/16 celé noty podle tempa, které máte nastavené. Tempo se nastavuje po stisknutí klávesy F2 vpravo, v základu ho má Cubase nastavené na 120. Tempo písně jde ale v případě virtálních nástrojů bez problému později měnit, přizpůsobí se. Tam kde je na obrázku vidět 1/16, vedle tlačítka „Q“, tam lze přepnout síť na jiný timing - půlky, čtvrtky, osminy, celé noty + v každé z nich o kolikačtvrťový takt zrovna jde.


7. 5. 2021 | Štěpán Soukup | Virtuální nástroje