HOMERECORDING.cz

Jak začít s domácím nahráváním 3

Předchozí


Řekněme, že už mám Cubase malinko v krvi a mám za sebou několik pokusů, či jednoduchých skladeb.

No jo, ale co když mám jenom jeden mikrofon na zpěv, zvukovku se 2 vstupy a kytaru? Jak z toho udělám celou kapelu?


Jak dostat do nahrávky bicí?

  1. Naklikám je v externím programu, uložím jako mp3, nebo wav a importuji (File->Import->Audio file) do Cubase.
  2. Nahraji si pomocí mikrofonu jak bouchám noty kopáku / snaru / hi-haty,… ručně pomocí paličky / propisky / obličeje svého nejneoblíbenějšího kamaráda… do cvičebního padu / stolu / zdi / pet lahve / plastové krabičky od jídla… a následně pomocí DAW jednotlivé údery “trigruji”, tedy pomocí pluginu, který tuto činnost ovládá nahrazuji údery předmětu zvuky bubnů.
  3. Stáhnu si v bance samplů (nebo nahraji ve zkušebně vlastní bicí) zvuky jednotlivých bubnů a činelů. Importuji zvuk každého bubnu a činelu do Cubase. Pomocí funkce “snap” v Cubase umisťuji jednotlivé zvuky na doby. Každý další úder kopíruji pomocí Alt+myši, nebo Ctrl+C a Ctrl+V.
  4. Naklikám je v midi a nasadím na ně nějaký dobře znějící VSTi nástroj bicích. Toto je zatím jedno z nejelegantnějších řešení.
  5. Lepší je naťukat bubny do midi stopy pomocí midi klávesnice.
  6. A ještě lepší je, být bubeník, nebo mít bubeníka a elektronické bicí se snímáním dynamiky úderů. Bicí jsou pak daleko živější. Vzhledem k “přesnosti” většiny neprofesionálních bubeníků je zde i snadná editace nahraných bubnů.
  7. Vzít svůj jeden mikrofon se zvukovkou a počítačem do zkušebny a nahrát akustické bicí jedním mikrofonem. Dá se to! S rostoucím počtem mikrofonů ale roste zpravidla i kvalita celé nahrávky.
  8. Vzít sadu mikrofonů a svojí alespoň osmistopou zvukovku do zkušebny a nahrát jednotlivé části bicích. Kopák, virbl, tomy, hi-hat a ostatní činely (já s oblibou vynechávám i hi-hat) nebudeme brát každý zvlášť mikrofonem, ale dvěma stejnými, ideálně kondenzátorovými tužkovými mikrofony vlevo a vpravo do sterea. Říká se tomu overheady. Jediný snare / virbl / bubínek / céčko je lepší vzít dvěma mikrofony. Jedním snímáme horní blánu, druhým spodní a poté prohodíme fázi. Po tomto procesu by pak měla následovat celkem náročná editace. Přes všechnu práci navíc je tohle ale už v podstatě způsob, jak nahrávají bicí profesionální studia. Výsledek tedy může být nejlepší. Dá se tady ale také až moc zkazit.

Osobně to dělám tak, že bicí stopy nejdřív nabubnuji sám přes elektronické bicí (bod 6), upravím v midi stopě k obrazu svému, nechám naučit bubeníka, který si to upraví v hlavě k obrazu zase svému a nahrajeme to ve zkušebně mikrofony (bod 8). I když teď už uvažuji i o čistě domácí variantě z bodu 6 🙂 Všechny tyto body si postupně projdeme detailně v samostatných článcích.


Jak dostanu do nahrávky další nástroje?

  1. nemám daný nástroj a neumím na něj hrát
    • mám kamaráda, který má a umí -> můžeme pokročit na bod 2
    • nemám kamaráda a ten rozhodně nemá a neumí 🙂 -> použiji některý z VSTi nástrojů, tedy zvukových modulů pro váš DAW, které dokážou záznamu z vašeho midi piána (nebo myši) propůjčit zvuk prakticky jakéhokoliv nástroje – záleží jen jaký druh VSTi máte.. programují se bicí, basy, klavíry, smyčcové nástroje, elektronické zvuky, prakticky všechno.. elektrické kytary, ale tímhle způsobem zní strašně!
  2. mám daný nástroj a umím na něj hrát
    • pokud se jedná o elektrickou kytaru, nebo basu, mohu využít nějaké VST simulační pluginy a nahrát nástroj rovnou linkou.. na elektrickou kytaru si uděláme asi hodně velký seriál 😉
    • druhá varianta jak nahrát elektrickou kytaru, nebo basu je klasicky svým mikrofonem nasnímat aparát
    • jedná se o akustický nástroj? nezbývá, než svůj mikrofon použít – pro zachycení nápadu, nahrání dema, stačí jeden mikrofon prakticky na všechno, lepších výsledků však dosáhneme výběrem specifických mikrofonů na specifické zvuky (skoro na všechno Shure SM57 a na zbytek kondík 😀 )

Jak nahrávat zpěvy?

Ideálně bychom měli mít kondenzátorový, velkomembránový mikrofon. Dají se použít i dynamické. Může se stát, že danému hlasu a potřebnému projevu dynamický sedne i více. Chce to vyzkoušet. Většinou však, ale ne a je ověřené a vyzkoušené použít tedy kondenzátor.

Pro lepší výsledek je dobré použít na stojanu mikrofonu odpružený držák (tzv. pavouk) viz moje profesionální fotka z mobilu 🙂 

A pro ještě lepší výsledek použijte pop-filter. Aneb punčochu v kolečku před mikrofonem. A nezapomenout na pravidlo “nepřesáhni -6 dB vstupní hlasitosti”.

Nakonec je dobré odtlumit místnost. Některé prostory ale nabízejí dozvuk lepší, než některé nahrávací místnosti a pokud se toho nebojíte, můžete zaexperimentovat i s přirozeným dozvukem daného prostoru. Jednou jsme nahrávali zpěvy u někoho doma a obývák (pouze) s otevřenými dveřmi na chodbu nabízel skvělý dozvuk. Použili jsme ho! 🙂


 

Tak máme bubny, jednotlivé nástroje i zpěv. Dodatečné efektové zvuky můžete dělat také pomocí VSTi nástrojů jako nástroje, nebo pomocí mikrofonu. Na speciální efekty zase můžeme použít efektové VST pluginy. Na to se těšte v budoucnu. Případně si nějaké vyzkoušejte v této sekci.


Předchozí

O nás Štěpán Soukup
Kytarista kapely zakázanÝovoce a frontman projektu Tommy Poser. 18 let aktivního domácího nahrávání, 4 roky zkušenosti ze studia Total Record a Underground studia.

Žádné komentáře. Buďte první!

Váš email nebude viditelný.