HOMERECORDING.cz

Co je to kompresor / limiter?

Co je to kompresor?

Kompresor je hodně v kostce věcička, která dokáže nahraný zvuk nabušit, nebo utlumit. Vytáhnout tiché pasáže a utlumit hlasité. Zničit, nebo zachovat dynamiku. Donutit nahrávku, aby byla dost hlasitá. Dynamická křivka zvuku, tedy graficky znázorněný průběh hlasitosti nahrávky nám ukazuje, kde je nahrávka nejhlasitější a kde nejtišší.

Nejhlasitějším vrcholkům této křivky říkáme špičky (peak). Kompresor dokáže tišší pasáže zesílit (natlačit) a špičky ořezat (zkomprimovat). Ať už čistě, nebo s nějakým zvukovým zabarvením. Do virtuálních pluginů se začaly barvy simulovat uměle podle hardwarových, analogových, nebo lampových předloh. 

Zabarvení kompresoru se může podobat kytarovému zkreslení. Vlastně princip je stejný. Zesílit vstupní signál nehorázně přes míru a na konci ho zkomprimovat. Kytarové zkreslení je tak vlastně takový “přehulený” kompresor. Křivka dynamiky se pak začíná podobat spíše obdélníku. Tiché pasáže jsou tak hlasité, že jsou na úrovni zkomprimovaných špiček. Různé způsoby komprese pak způsobují všelijaká zabarvení.



Co je limiter?

Limiter je potom druh kompresoru, který má za úkol především normalizovat hlasitost. Používá se například na výstupní kanál mixu, aby nahrávka hrála standardně hlasitě (nebo nadstandardně hlasitě) a zároveň nešla na přehrávačích přes míru. Limituje maximální míru hlasitosti, což je pro nás a naše VU metry 0 dB.

Používá se taky na normalizaci různě hlasitých nahrávek třeba v rádiích, nebo na diskotékách. Asi jste si všimli, že některé skladby ve vaší mp3 sbírce hrají hlasitě a některé tišeji. DJové mívají na výstupu svých reprodukčních zařízení zapnutý master limiter a nahrávky pak na diskotékách a v rádiích hrají zdánlivě na podobné úrovni. Někdy se ale stane, že když je rozdíl mezi hlasitostmi nahrávek tak velký, že to ve výsledku nezní dobře.


Threshold, attack, release a makeup?

Český překlad by mohl být “práh”. Je to úroveň hlasitosti, přes kterou se špičky nemají dostat. Míra threshold v kompresorech a limiterech určuje jak moc bude výsledek “natlačený”. Attack určuje rychlost náběhu komprese. Release pak rychlost doběhu. Jak rychle začne a přestane kompresor působit. Nemusí to být totiž vždy skokově. Je pak šikovné si s těmito nástroji pohrát při mixu. Každý druh nástroje vyžaduje jejich nastavení jiné. Posledním ovladačem bývá tzv. makeup volume, nebo output. Tento ovladač nastaví výstupní hlasitost celku. Zde se to dá přehnat i přes magickou hranici 0 db a zvuk tak zkreslit.

Lepší variantou pak je zkreslovat kompresorem, než digitálním výstupem zařízení. Tzn. z našeho DAW by nemělo lézt nic, co je nad 0 db. Pokud ano, zvuk se začne zkreslovat. V digitálních zařízeních často dost nelibozvučně. Tomuto nežádoucímu přebuzení říkáme “clip”. Poznáte to tak, že vám měřáky hlasitosti na VU metrech sahají až do červeného.


Ratio

Nebo-li kompresní poměr. Je to hodnota, která určuje poměr mezi vstupem a výstupem. 1:1 = žádná komprese. 5:1 = z 5 dB, které by byly jinak už přes práh Threshold, projde pouze 1 dB. 

Výborně je celá problematika vysvětlená i na Wikipedii


O nás Štěpán Soukup
Kytarista kapely zakázanÝovoce a frontman projektu Tommy Poser. 18 let aktivního domácího nahrávání, 4 roky zkušenosti ze studia Total Record a Underground studia.

Žádné komentáře. Buďte první!

Váš email nebude viditelný.